2 Te 2,1-12 kázání
Milé sestry a bratři v Kristu, milé děti, jak víme, doba adventní je dobou přípravy a očekávání na příchod Ježíše Krista. Proto si připomínáme slova starozákonních proroků, která jsou plná naděje a touhy po Mesiáši.
Z knihy proroka Izajáše jsem o něm slyšeli jako o proutku, který vyrazí z kořenů Davidova rodu a bude naplněn duchem Hospodinovým. Bude odlišný od všech vládců, kteří rozhodovali a rozhodují o lidských osudech podle svých představ a nálad: On bude soudit nuzné spravedlivě a o pokorných v zemi bude rozhodovat podle práva. Nebude shromažďovat vojska a vyzývat je k válkám, protože jeho moc bude taková, že dechem svých rtů usmrtí svévolníka. Jeho slovo dokáže přemoci lidskou svévolnou náturu, abychom nežili podle své vůle, ale žili z jeho moci k slávě Boží. To všechno se naplnilo, když na náš svět přišel Syn Boží, narozený v chlévě, který pro nás zemřel a byl vzkříšen z mrtvých.
Advent je ale také příležitostí, abychom si připomínali, že On přijde na tento svět znovu. Proto si v adventní dobu křesťané čtou jeho vlastní slova z evangelia, že se blíží den jeho druhého příchodu. Nevíme, kdy to bude, nemůžeme tento termín určit, protože jak čteme v evangeliu: O onom dni či hodině neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn, jenom Otec. Už tato slova nám dávají na srozuměnou, že se jedná o velké tajemství, které nás má vest k trvalé bdělosti. Proč? Aby vás nenalezl spící, až znenadání přijde. To je Ježíšovo vlastní zdůvodnění: musíte být stále připraveni mne čekat, za všech okolností.
Apoštol Pavel ve svém Prvním listu křesťanům v Tesalonice píše o příchodu Páně v tom smyslu, že přijde náhle a nečekaně jako zloděj v noci (srv. 1 Te 5,2). Tím chtěl své přátele vést k neustálé vnitřní připravenosti, stejně jako Pán Ježíš své učedníky. Ale vypadá to, že Tesaloničtí z Pavlova prvního dopisu slyšeli něco jiného než měli. NE výzvu k duchovní pohotovosti a bdělostí, ale ujištění, že ta doba už nastala, že Pán přichází, že „už je to tady.“
Proto jim apoštol posílá druhý list. A v něm je chce v této jejich ukvapenosti a snad i blounivectví, které se do jejich vyhlížení Pána Ježíše vloudilo, trochu přibrzdit. Najdeme tam zcela jiný důraz než v listu předchozím. Pavel ve své pastýřské moudrosti ví, že těm, kteří zapomínají na příchod Páně, je nutné zdůraznit jeho náhlost: Den Páně přijde jako přichází zloděj v noci (1 Te 5,2). Proto je potřebné být stále připraven a žít tak, abyste se líbili Bohu (1 Te 4,1).
Ale těm, kteří trochu předbíhají a ztrácejí střízlivost víry píše jinak: Pokud jde o příchod Pána Ježíše, kolem něhož budeme shromážděni, prosíme vás, bratři, abyste se nedali snadno vyvést z rovnováhy nebo vylekat nějakým projevem ducha nebo řeči či listem, domněle pocházejícím od nás, jakoby den Páně měl už nastat (2 Te 2,1n).
Je to jakoby jiný pohled na příchod Pána Ježíše - ale velmi důležitý. Vždyť v dějinách církve už se objevili mnozí, kteří dovedli svou výmluvností, která se se odvolávala na Ducha svatého, křesťany zmást a pobláznit. Proto Pavel píše: Žádným způsobem se nedejte od nikoho oklamat. To ostatně říká i sám Ježíš. Ale zatímco On mluví o přírodních katastrofách a změnách v kosmu, které budou předcházet jeho příchodu - Pavel připomíná, že příchod Páně nenastane, dokud nedojde k vzpouře proti Bohu a neobjeví se člověk nepravosti, Syn zatracení.
Syn zatracení - co je to za tajemnou postavu, která je opakem Syna Božího? Pán Ježíš sloužil Bohu Otci a konal jeho vůli. Ale toto ztělesnění zla v člověku - se postaví na odpor a povýší se nade všecko, co má jméno Boží, nebo čemu se vzdává božská pocta.
V Janově listu čteme, že má přijít antikrist (1 J 2,18). I když ho apoštol Pavel takto nejmenuje, jedná se zřejmě o tutéž postavu. V ní vyzrává všechna lidská vzpoura proti Bohu. Však on sám se dokonce bude vydávat za Boha. Zde nám je sděleno tajemství, které nedokážeme uspokojivě rozluštit a vyvolává v nás mnoho otázek:
Jestliže usedne v chrámu Božím – co je tím míněno? Je to církev nebo Jeruzalémský chrám? Z chrámu v Jeruzalémě zůstala jen jedna zeď, nazývaná Zeď nářků. Ale už staří církevní otcové byli přesvědčeni, že chrám bude jednou znovu postaven, aby měl antikrist kam usednout.
A když Pavel píše, že ta nepravost, kterou Antikrist ztělesňuje - již působí, ale jen skrytě, dokud nebude odstraněn z cesty ten, kdo tomu brání – jak tomu máme rozumět? Někteří vykladači si myslí, že se jedná o mocného anděla Michaela, kterého Pán Bůh posílá na pomoc svému lidu, ale který bude odvolán, aby se zlo mohlo plně rozvinout.
Tomuto těžkému a přece velmi důležitému oddílu z Bible příliš nerozumíme - ale jedno je jisté:
Než přijde Pán Ježíš, musí všechno dozrát, musí se dovršit zlo a nepravost, která už skrytě působí. To možná všichni cítíme a jde z toho strach a úzkost... Na všech stranách se popírají Boží normy, lidská pradávná touha být jako Bůh stále sílí a připravuje kulisy pro poslední vzpouru antikrista.
A přece to všechno, co i nám Pavel píše - nemá sloužit k našemu strašení. Přes všechny hrůzy je to píseň adventní radosti a naděje: A pak se ukáže ten zlý, kterého Pán Ježíš zabije dechem svých úst a zničí svým slavným příchodem.
Už prorok Izajáš mluvil o tom, který vzejde jako proutek z pařezu Davidova, že dechem svých rtů usmrtí svévolníka. - Vítězství nepatří antikristu, ať je jakkoliv silný, ale Pánu Kristu, kolem něhož budeme shromážděni - Božímu Synu, požehnanému na věky. Amen.
9.12.2018 Prčice AP: Milost vám a pokoj od toho, kterýž jest, kterýž byl, a kterýž přijíti má!
Pozdrav: Milé sestry, milí bratři, milé děti, vítám vás na dnešních bohoslužbách. Dnes slavíme 2. adventní neděli.
Intro: Iz 11,1-5
Píseň: 168 – Zpívejte, čest vzdejte
Modlitba: Pane Bože, prameni milosti, Bože blízký v Duchu a v slovu, ty přicházíš. Čekáš. Nabízíš radost, naději, odpuštění. Prosíme, pomoz nám k tomu jedinému – otevřít ti a říct: Pojď, prosím, dál.
Sláva Otci i Synu i Duchu svatému, jakož byla na počátku i nyní i vždycky, až na věky věků. Amen.
1čtení: Mk 13,28-37
Píseň: 284 – Jakož o tom proroci (1-6)
2čtení: 2 Te 2,1-12 kázání
Píseň: 284 – Jakož o tom proroci (7-10)
Ohlášky:
Píseň: 261 – Aj, vzácný čas přišel (1-5)
Modlitba: Pane Ježíši Kriste, s Tebou vstoupilo do našeho světa Boží království a začali se dít velké změny. Věříme, že se tak děje i dnes s námi. Otevři nám, prosíme, oči pro všechno krásné a dobré, co mezi nás zaséváš svým slovem a láskou. Děkujeme ti, že jsi nás posílil slovem pro další dny a týdny.
Pane, prosíme Tě, vzbuzuj pravou naději ve všech, kteří stojí v nějakém trápení, v nemoci, v situacích, v nichž sami nevidí žádné dobré řešení a žádné východisko. Dej, ať svou naději vloží v Tebe.
Pane, prosíme za tento rozbouřený svět. Dej, ať věříme, že všechno dění máš stále ve svých rukách. Prosíme za ty, kdo mají moc rozhodovat – aby se rozhodovali moudře, aby zapojili rozum i srdce a uvědomili si, že na jejich rozhodování závisí životy lidí.
Pane, prosíme tě, provázej nás příštími dny, ochraňuj nás a opatruj, abychom se tady zase příští neděli mohli sejít.
To, co nedokážeme vyjádřit slovy – můžeme vložit do MP: Otče náš,…
Poslání: Ef 6, 10-17
Požehnání:
Píseň: 579 – Ó králi věků důstojný