Mt 1,1-17 + Gn 38 – Támar
To je tedy rodokmen Ježíš Krista, syna Davidova, syna Abrahamova podle evangelisty Matouše. Ježíšova rodová linie sahá od Abrahama až k Josefovi. Matouš tento rodokmen píše, aby svým současníkům dokázal, že Ježíš je ten pravý Mesiáš, který má být z Davidova rodu, jak předpověděli proroci.
V tehdejší patriarchální společnosti se v rodokmenech zaznamenávali hlavně mužští potomci. Hlavní slovo měli muži, byli hlavou rodiny, rozhodovali o všem, co se v dané rodině i celé společnosti dělo. Postavení žen bylo skoro na úrovni majetku. Rozhodoval o nich jejich otec, manžel či bratr. - V naší společnosti ženy vybojovaly mnoho práv, ale jistá nerovnost stále trvá. Zdaleka nemají stejné platy na stejných pozicích jako muži, samoživitelky jsou skupina nejohroženější chudobou, o ženy s malými dětmi zaměstnavatelé příliš nestojí.
Ženy se v rodokmenech objevovaly výjimečně, a když už, tak měly v příběhu víry nějaké důležité postavení. V Ježíšově rodokmenu je takových žen pět: Támar, Rachab, Rút, Bat-šeba a Marie. Příběh každé z nich je nějakým způsobem pozoruhodný. Všechny se ocitají v nějakých pohoršlivých situacích: Támar se musí vydávat za prostitutku, Rachab už prostitutkou je. Cizinka Rút musí vlézt Boázovi do postele, aby se stala Izraelkou. Král David svede Bat-šebu, ženu Uriášovu. Mezi ně krásně zapadá Marie, Ježíšova matka, které nikdo nechtěl věřit svědectví o tom, jak ho počala. Kvůli jejich zajímavým osudům, které jsou spjaty s Ježíšem Kristem, jsem se rozhodla o nich postupně kázat o nedělích, kdy budeme mít bohoslužby pro mládež.
Támar a tři manželé
První žena zmíněná v rodokmenu je Támar - její jméno znamená datlová palma. Můžeme si ji tedy představit jako vysokou, krásou a hrdou ženu. Támar byla provdána za jednoho z Judových synů. Juda byl Jákobův syn. Poté, co prodal svého bratra Josefa Egypťanům, odchází ze zaslíbené země a ze své rodiny pryč mezi pohany. Tam se navzdory všem rodovým zákonům žení s pohanskou ženou a má s ní tři syny – Era, Ónana a Šela. - Juda chce, aby jeho rod pokračoval, a tak svému synu Erovi sežene manželku - krásnou Támar. Er ale jednal zle v Hospodinových očích a tak jej usmrtil. Co provedl nevíme, ale Judův prvorozený syn je mrtvý a Támar se stává vdovou. Er žádné dítě nezplodil.
Aby Erova a tím pádem i Judova rodová linie byla zachována, tak se podle židovských zákonů má Támar provdat za druhého Judova syna Ónana. Ale i Ónan jedná zle, protože zabraňuje svým jednáním, aby se Támar mohla stát matkou. Pravděpodobně měl ještě svou ženu a nechtěl, aby Támařin syn dědil po Erovi a chtěl veškeré dědictví jen pro sebe.
Ónan praktikuje jedinou tehdy známou antikoncepci. Jeho jméno se pak mylně spojovalo se sebeukájením. Ale Ónan tohle neprovozoval - on jen nechtěl zplodit syna s Támar. A tohle jednání ho stálo život. Er i Ónan bránili Božímu zaslíbení, které bylo dáno Abrahamovi, že jeho synové naplní celou zemi a bude jako hvězd na nebi.
Zbývá třetí syn Šel. Ten ale ještě není dospělý. A Juda má hlavně strach, aby nezemřel jako jeho bratři. Posílá tedy Támar pryč, zpět k jejímu otci. Slíbí jí, že jí svého třetího syna dá. až dozraje do věku na ženění. - Ale to Juda vůbec nemá v plánu, už nechce riskovat život dalšího syna. Boží lid je opět v ohrožení. Není jisté, zda a jak bude pokračovat Jákobova rodová linie. Támar zůstává ve svém rodném domě odsouzena žít sama, bez dětí, jako vdova.
Támar – nevěsta nebo nevěstka?
Jenže přichází zvrat. Judovi zemře manželka, on moc dlouho netruchlí a vydává se na oslavu stříhání ovcí. Při té se oslavuje plodnost země, alkohol teče proudem a plnými doušky se užívá život.
Támar ví, že už Judův třetí syn dospěl, ale že jí ho Juda za manžela nedá. Rozhodne se proto vzít svůj osud do vlastních rukou, riskovat život, aby naplnila své lůno a tím i Boží zaslíbení Izraeli. Bouří se proti společnosti, kterou ovládají muži. Nechce sedět doma v koutě. Začíná jednat. Převléká se za prostitutku. Dnes si to můžeme představit tak, že si spíš nějaké oblečení sundá, a bude vyzývavě postávat kolem silnice. Támar prostitutka ale nechce být poznána. Vezme si závoj přes obličej a sedá si k městské bráně. Z nevěsty Támar se stává nevěstka Támar. Čeká, až Juda půjde kolem.
Ten, naplněn smutkem po smrti manželky, alkoholem po oslavě a touhou po ženě - objevuje tajemnou prostitutku a chce s ní spát. Juda schází ze správné cesty. Nejdřív tím, že odešel ze své země do země pohanů a vzal si za ženu pohanku. Teď pokračuje tím,p že má sex s prostitutkou. To byla v pohanských zemích kolem Izraele celkem normální věc, ale židovský zákon to zakazoval.
Juda u sebe zrovna nemá žádné peníze, a tak prostitutce nabízí, že jí za akt zaplatí později. Důvěra musí být, a tak si od něj Támar vyžádá jeho pečetní prsten, hůl a provázek – tyto tři věci tehdy fungovaly něco jako občanka. uda uspokojen odchází a Támar otěhotní. Když chce pak Juda zaplatit, tak Támar nenajde. Ta je zpět v domě svého otce, oblečená jako vdova.
Zachování rodu
Po třech měsících se Juda dozví, že jeho snacha se dopustila smilstva a je těhotná. To je velký problém – hanba pro celou rodinu. Juda nad ní vynáší rozsudek: „Vyveďte ji, ať je upálena.“ - Tak to přikazoval židovský zákon. Je zajímavé, jak Juda někdy plní zákon do posledního písmenka, když dodržuje švagrovský zákon a Támar dává Ónanovi nebo když Támar žene na hranici, protože s někým smilnila. Někdy na něj ale zase kašle, když mu jde o jeho vlastní prospěch, když už odmítá riskovat třetího syna nebo když má sex s prostitutkou.
Támar je vedena ven před město k upálení. Rychle posílá svému tchánovi vzkaz: „Jsem těhotná s mužem, kterému patří tyto věci.“ - A k tomu přidává Judovo pečetidlo, šňůrku a hůl. Judovi všechno dojde, pohne se v něm svědomí a zruší soud a nechá Támar propustit. Dokonce vyznává: „Je spravedlivější než já; nedal jsem ji svému synu Šelovi.“
Támar toužila zachovat rod víc než samotný Juda. A podařilo se. Narodí se jí dvojčata Peres a Zerach. Peres je děda krále Davida. Skrze tuto pohanku, která toužila po naplnění požehnání a svého lůna, se zachoval Jákobův rod, a dokonce z něj povstal i král David a později sám Mesiáš Ježíš Kristus.
Támar je v příběhu popisována jako vzor víry. Projevila ochotu riskovat svůj život, aby měla dítě s Judou nebo jeho potomkem, aby mohla pokračovat existence Božího lidu. Navzdory lidské nevíře a nezodpovědnosti Bůh prosazuje své cíle. V Bibli se často Boží jednání odehrává v prostoru lidských nevěr a zrad. To je někdy těžko stravitelné, mezi lidmi má Bible pověst svaté, čisté knihy. Ale stačí ji jen otevřít a začíst se do ní a najednou si uvědomíme, jak se právě Boží vůle prosazuje i skrze na první pohled nemorální jednání.
Bůh působí právě v takových situacích. Co my s tím? Pouštíme Boha i do životních situací, kdy selháváme? Když zrovna na sebe nejsme pyšní za to, co jsme udělali? Nebo se to před ním snažíme všechno utajit, dělat, jako by se nic nestalo? Dáváme mu prostor se k nám a našemu jednání vyjádřit?
Má být Támar hodna následování? Máme odložit naše vážené oděvy a nažehlené košile a vrhnout se mezi nevěřící a prostitutky? Támar riskovala svůj život, zapřela sama sebe a následovala Boží vůli. I Ježíš nás vyzývá k následování, k ochotě riskovat vše, co máme a kým jsme. Vyzývá nás, abychom se odevzdali do Boží vůle.
A Támar toto následování svým jednáním naplňuje. Její víra je vytrvalá a zápasící, upnutá k budoucnosti, k zaslíbeným synům. - Toto biblické vyprávění nemá být návodem k dobrodružným nepravostem jako je prostituce, ale má být inspirací k činům. Inspirací k svatému vzdoru s nevírou kolem nás, k zápasu s osudovostí, která chce pohltit dobrou Boží vůli pro nás a pro celý svět. Amen
14.11. 2021 Prčice
Pozdrav: Milé sestry a bratři v Kristu, vítám vás v tento nedělní den. Dnes slavíme 24. neděli po sv. Trojici.
AP: Milost našeho Pána Ježíše Krista a láska Boží a přítomnost Ducha svatého se všemi vámi!
Intro: (Ž 63,2-4) Bože, tys můj Bůh! Hledám tě za úsvitu, má duše po tobě žízní. Mé tělo touhou po tobě hyne ve vyschlé, prahnoucí, bezvodé zemi. Chci spatřit tvoji sílu a slávu; tvé milosrdenství je lepší než život, mé rty tě chválí zpěvem. Amen.
Píseň: 667 – Vítězi k poctě zpívejme
Modl.: Milosrdný Bože, toužíme po tom, aby naše životy byly plné důvěry v tebe. Ale často naopak cítíme nedůvěru a strach. Chceme Ti důvěřovat, a přece si někdy nejsme jistí. Někdy necítíme tvoji ruku, jak nás provádí naším životem. Někdy se díváme na lidské utrpení a nechápeme, proč se to děje. Proměň prosím naše pochybnosti v důvěru v Tvoji lásku a milosrdenství. Dej, ať nepochybujeme, že nás tvá ruka dokáže zachytit v pádu nebo zastavit při neuváženém kroku. Dej, ať nezapomene, že tvé ucho zaslechne naše volání i tam, kde nás nikdo neuslyší. Dej, ať cítíme tvoji milující a uzdravující přítomnost. Vyslyš, prosíme, naši modlitbu pro své milosrdenství, které jsi nám dal ve svém Synu Ježíši Kristu. Amen.
1čtení: Gn 38
Píseň: Sv 148 – Kdo na kolenou klečí 368 – Ó tvůrce, Duchu svatý, přijď
2čtení: Mt 1,1-17 + Gn 38 KÁZÁNÍ
Píseň: Sv 23 – Bůh je záštita má 559 – Ó ujmi ruku moji
Ohlášky:
Píseň: 192 – Dobře staví, kdo zná a ví
Modl.: Pane náš Bože, dej, abychom rozeznávali tvoji přítomnost v našich bližních, otevři naše oči k potřebám chudých a nešťastných. Prosíme tě, Bože Utěšiteli, za vězněné a za všechny, kdo žijí na okraji společnosti. Veď nás, abychom jim uměli prokazovat skutky lásky.
Prosíme tě za děti, které zakouší bolest opuštěnosti. Dej, aby našly útěchu a porozumění u těch, kdo se jich ujímají. Prosíme tě za veřejné činitele, aby poctivě sloužili obecnému prospěchu.
Prosíme tě za nás za všechny, abychom ve společenství církve byli znamením bratrské lásky.
Prosíme tě Bože za všechny nemocné a umírající, daruj jim pokoj do jejich srdcí.
Pane, prosíme tě vyslyš nás, když k tobě společně voláme: Otče náš,…
Poslání:(1K 15,57-58) Chvála buď Bohu, který nám dává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista! A tak, moji milovaní, buďte pevní, nedejte se zviklat, buďte stále horlivější v díle Páně; vždyť víte, že vaše práce není v Pánu marná. Amen
Požehnání:
Píseň: 448 – Sláva buď tobě, Bože náš